Puzzlet
Aikojen alusta roolipeleissä on ollut puzzleja eli pieniä tehtäviä joita ei ratkaista taistelemalla, vaan käyttämällä aivoja. Ongelmat vaihtelee paljon riippuen millä logiikalla ne on tehty. Annan muutaman esimerkin jossa näkyy eri tyylien erot:
1. Yksinkertainen: lattiassa on painolaatta joka avaa oven jos jokin on sen päällä -> pitää työntää jokin esine sen päälle tai jättää jokin henkilö pitämää sitä alhaalla.
2. Kerrottu: Ovessa on numerokoodilukko -> jossain on lappuja/vihollisia/jotain muuta josta käy ilmi oikeat numerot ja ne vihjeet saattavat olla itsekkin pieniä puzzleja esim: toinen luku on läntisten ikkunoiden määrä.
3. Opittu/nähty: lattiassa on suuri määrä piikkejä jotka nousevat lähes satunnaisessa jästyksessä -> pelaajan pitää tutkia niiden nousemisjäjestystä ja päätellä oikea reitti tai jokin muu on jo mennyt siittä yli ja näyttänyt oikean reitin ja nopeuden.
4. Seikkailupelimäinen: Ovi on lukossa -> sinun pitää houkutella aasi sen kohdalle ja antaa sille porkkanaa, jotta orava varastaisi sen ja tiputtaisi avaimen turkistaan, kun pakenee aasia.
5. Realistinen: Ovi on lukossa ->ryhmän voimakkain taistelia halottaa sen aseellaan, maagi taijallaan tai varas tiirikoi sen.
Kuten edeltä näkyy on monia tapoja ongelmiin ja yleensä on hyvä että puzzleihin on monia ratkaisuvaihtoehtoja jotta ei jäisi niihin kiinni koska ei älynnyt pelintekijän logiikkaa.
Ja ongelmien kannattaa olla järkeiltävissä jotta ei ärsyynny koska ei älunnyt heittää porkkanaa kaivoon jotta keiju tulisi ja antaisi avaimen. On myös väärin tehdä ihan liikaa helppoja ongelmia jotka vievät vain aikaa kaikelta muulta.
Puzzlien tyylin on hyvä olla sama kuin pelin tyyli jotta tulevaisuuteen sijoittuvassa realismia havittelevassa rpg-räikinnässä ei tarvitse keittää munia ja laittaa niihin suolaa jotta vartia päästäisi ohi, ellei vartia ole tunnettu npc josta tiedetään että ei välitä päästääkö ohi ja tiedestävsti rakastaa munia suolalla. Mutta ainakin realismiin yrittävässä pelissä ei kannata olla jotain täysin naurattavaa ja älytöntä puzzlea koska yleensä sellainen syö tunnelmaa ellei ole jumalallisesti tehty jossa on 4000 viittausta kaikkiin pelimaailman hahmoihin ja muuhun taustatietoon.
Ja jos on kyllästynyt kaavaan tapa tosipaha vihollinen saa hyvä ase- kaavaan niin kannattaa laittaa joitain yhtä vaikeita puzzja joihin vaikka tarvitsee jonkin esineen jonka saa juonen mukana mutta menettää pelin lopussa kun heittää loppubossia heikkoo kohtaan sillä. Pomotaisteluissa kannattaa olla jokin erikoinen käytä hyödytöntä skilliä ja jotain esinettä sen jälkeen keino jolla voi saaha sen voitettua helpommin mutta kuten sanottu kannattaa olla muuhun tyyliin sopiva logiikka esim: tainnuta robotti sähköllä ja sen aikana ruuvaa akku irti (surkea esimerkki mutta huomaatte idean).